De transportregels gaan veranderen: mobiliteitspakket goedgekeurd

De regels omtrent het goederenvervoer zullen binnenkort heel wat aangepast worden. Na veel discussie en chaos omtrent het mobiliteitspakket, kwam het Europees Parlement tot een overeenkomst.  

De nieuwe regelgeving voor wegvervoer zal gebaseerd zijn op vijf basispunten. We zetten ze graag even op een rijtje voor jullie. 

Uitlenen van chauffeurs

De nieuwe regels omtrent het uitlenen van werknemers dienen om nationale benaderingen te voorkomen, dit zal ook leiden tot een eerlijke beloning voor de transporteurs. Deze nieuwe regels zijn van toepassing op cabotage en internationaal vervoer, uitgezonderd van transit, bilateraal vervoer en bilateraal vervoer met twee extra ladingen of lossingen.

Rij- en rusttijden

Met de nieuwe regels omtrent rusttijden is het de bedoeling dat de chauffeurs om de drie à vier weken terug naar huis kunnen, dit alles afhankelijk van de werktijden. Daarnaast mag de verplichte wekelijkse rust niet meer in de cabine plaatsvinden. Vindt deze rust niet plaats in de woonplaats van de chauffeur dan moet de werkgever de verblijfskosten betalen.

Cabotage

Een onderwerp dat heel wat commotie opriep bij de Belgische Vervoerfederaties was de cabotage. Het mobiliteitspakket voert een rustperiode in van vier dagen voordat er in hetzelfde land en met hetzelfde voertuig, andere cabotageritten uitgevoerd kunnen worden. Ook grensoverschrijdingen zullen vanaf heden door de digitale tachograaf geregistreerd worden.

Aantonen van handelsvolume in de lidstaten

Transportondernemingen zullen verplicht moeten aantonen dat er in de geregistreerde lidstaat een handelsvolume aanwezig is. Ook moeten de vrachtwagens om de 8 weken terug naar het operationele centrum van het bedrijf, zo gaan we het “brievenbus gegeven” uit de weg.

Lichte bedrijfsvoertuigen

Lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton die voor derden in het internationale goederenvervoer worden ingezet, moeten zich ook houden aan vooropgestelde rij- en rusttijden en moeten daarnaast over een tachograaf beschikken.

Blijf onze Derma Trucks blogs en social media volgen voor al het nieuws uit transportland.

Meer interessante nieuwtjes voor u

Internationaal transport? Vergeet de verplichte retrofit niet van jouw tachograaf

Met het oog op de recente wijzigingen in het Mobiliteitspakket, willen we je graag herinneren aan de cruciale verandering met betrekking tot de tachograaf voor wie internationaal transport uitvoert.  Conform de nieuwe voorschriften moeten oudere...

Maak kennis met VECTO

Vehicle Energy Consumption Calculation Tool, oftewel VECTO is nu misschien niet een term die je dagelijks hoort. Toch is het een revolutionaire app die een cruciale rol speelt bij het verminderen van de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Deze tool stelt...

Even geduld